Hvad skal vi vælge, kugleakacie eller kugleahorn?

Vi skal have plantet 2 træer nær en hæk på et rimeligt beskyttet sted. Vi kan nok bedst lide kugleakacien, men har hørt den ikke er så robust som kugleahorn. Kugleakacien kommer også ret sent – hvordan ligger det med kugleahorn? Er der i øvrigt andre forskelle, vi bør hæfte os ved, f.eks. hvilken giver den »tætteste« kugle?

Med venlig hilsen
Jørgen Martens, oktober 2002

Svar

Tillad mig at rette dig lidt. Akacier kan ikke vokse i Danmark, og den kugleformede Akacie er da heller ikke nogen ægte akacie. Derimod er den en sort af Robinie eller uægte akacie, så den bør hedde kugle-robinie. Tilsvarende med »kugle-ahorn«: den er en spidsløn-sort, og bør altså hedde kugle-løn.

Men nok om det. Jeg vil anbefale kugle-løn, hvis forholdene er sådan gennemsnitligt danske, både hvad angår jord og klima. Hvis du derimod kan tilbyde et solvarmt sted i læ på en gruset og veldrænet jord, så er kugle-robinien det rette valg.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skal vi vælge, kugleakacie eller kugleahorn?