Hvad gør vi ved et 3 m højt fejlplaceret kirsebærtræ?

Vi har »passet« et kirsebærtræ, som bare skulle stå der et års tid, derfor fik vi det plantet tæt på vores gavlvæg. Nu har det stået der 3 år og er vel 3 meter højt. Er det for sent at flytte det?

Hvis ja, kan det så skæres tilbage, da vi nu vil bygge en udestue, der hvor træet står. Jeg tænker på, om vi kan lægge fliser udenom stammen, og så skære træet tilbage så det kan blive med at være der i højden, og kan det tåle at stå »indendørs« (drivhus)?

Med venlig hilsen
Anna Paulsen, april 2008

Svar

Desværre tror jeg, at det er for sent at flytte træet, når det er ca. 3 m højt. Problemet er, at roden er betydeligt større – ikke i dybden men i bredden, og den kan ikke sådan bare graves fri. Hvis I vil forsøge jer med at flytte det, bør det ske umiddelbart efter løvfald og gerne efter at I har overskåret alle større rødder i ca. ½ m afstand fra stammen mindst 3 uger tidligere.

De andre idéer vil kun bringe jer ærgrelser, så lad være med at forsøge dem.

Kort sagt: Det bedste ville være at kassere træet helt, købe et nyt, som kan plantes et andet sted, og begynde på en frisk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør vi ved et 3 m højt fejlplaceret kirsebærtræ?