Hvorfor visner enkelte af vores træer og buske?

Hjælp. Der er pludselig kommet sygdom i mine 3 år gamle hjertetræer, robinia, hjortetakstræ og kamæleonbusk – se fotos. Bladene bliver brunplettede, krøller sig sammen – og falder af. Alle nye skud er helt krøllede. De buske og træer, det handler om står på hver sin side af huset med 40 meter i mellem, så det er svært at tro, at de kan smitte hinanden. Ved I, hvad det kan skyldes? Og hvad jeg kan gøre ved det?

Skuddene visner på hjortetakstræet.

Skuddene visner på hjortetakstræet. Foto: Susanne Lindros

Visne skudspidser.

Visne skudspidser. Foto: Susanne Lindros

Bladene visner på hjertetræet.

Bladene visner på hjertetræet. Foto: Susanne Lindros

Blade og skudspidser visner.

Blade og skudspidser visner. Foto: Susanne Lindros

Med venlig hilsen
Susanne Lindros, maj 2008

Svar

Billederne viser tydeligt, at der er tale om tørkeskader – i hvert fald, når vi ser på hjortetaktræ og hjertetræ, som der er fotos af. robinie ser jeg ingen billeder af, og jeg har også svært ved at forstå, at netop den art skulle lide under tørke. En mulig forklaring kan her være den meget sene periode med hård frost, som kan have skadet højtliggende, aktive rødder efter en usædvanligt mild vinter.

Men det er et mysterium, at nogle få planter viser tegn på skade, mens andre i samme have eller nabolaget kan være ganske sunde at se på. Her må man gennemgå de helt lokale forhold: har der været gravet eller pålagt jord nær planterne i vinterens løb, har de været hårdt beskåret, er der særlige forhold i jorden lige under planterne? Desuden må man undersøge de helt nære klimaforhold: er der for nylig opstået træk omkring planterne, er tidligere skygge pludseligt blevet fjernet eller har man bygget om i nærheden, så der opstår kastevinde?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner enkelte af vores træer og buske?