Kan vi redde vores væltede syren?

Ved sidste stormvejr væltede vores syren. Dens rødder formåede at brække et par fliser, som dækkede rødderne. Spørgsmålet er, kan syrenen reddes? Kan vi evt. rejse en del af stammen og dens grene? Hvilken tilstand skal rødderne være i for at det kan reddes?

Med venlig hilsen
Søren Buggeskov, november 2002

Svar

Sandheden er, at store dele af syrenens rodnet er sat ud af spillet. Dels er der de rødder i træksiden, som er rykket over. Dels er der dem i tryksiden, som er knækket eller bøjet så kraftigt, at saftstrømmen bliver gjort besværlig. Og dels er der alle de flækninger, som åbner for aggressive svampes indtrængen i røddernes indre.

Jeg må gå ud fra, at din syren er én af de forædlede sorter, som står på en grundstamme af vild syren. Det bedste, du kan gøre, er at skære alle de knækkede rødder over i rene snit på tværs af længderetningen. Derpå skal rodnettet dækkes for at hindre udtørring, og i samme omgang skal der fyldes jord ned i de hulrum, som er opstået nede mellem rødderne. Det gøres lettest ved at vande jorden ned. Endelig skal toppen skæres tilbage, så den reducerede krone har et udseende og en størrelse, som du og busken kan trives med.

Hvad du derimod ikke skal gøre, det er at forsøge at rejse busken op og forankre den i sin oprindelige position. Det vil kun føre til, at de fleste bøjede rødder i tryksiden også knækker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi redde vores væltede syren?