Kan vi plante en stejl skråning til med rosenbuske?

Hejsa, vi er blevet de »heldige« ejere af en ca. 4 meter høj/skrå og ca. 30 meter bred skråning i vores baghave som følge af udvidelsen af motorring 3. Vores problem er, at der er ret stejlt, så græs er ikke en mulighed. Vi havde selv tænkt på nogle rosenbuske. Jorden er ret ler- og stenfyldt, så det skal være en sort, der kan gro i den slags jord. Vi har sparet ca. 4000 kr op til projektet.

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Thomas Lykkeberg, juni 2008

Svar

I skriver ikke noget om afstand til huset, og nøjagtig hvor tæt på huset jordvolden er. Jeg vælger at gå ud fra, at jeres hus ligger langs en nord-syd gående vej, og at foden af skråningen er 10 meter fra huset, der ligger med længderetningen parallelt med vejen. Huset er i ét plan med 30 grader taghældning, stuen vender ud mod vejen, og havens niveau er plant, bortset fra volden.

Under de forudsætninger kan man vælge planter af en vis størrelse, der godt kan blive et par meter høje, uden at tage alt lyset, hvad enten det er morgen- eller aftenlys. Jordbunden lyder som »entreprenørmuld« af blandet lødighed. Det vil sige at beplantningen skal være robust og kunne klare sig med mindst mulig vedligeholdelse – men sådan er det jo oftest…

Man kan godt plante roser. Jeg vil i første omgang foreslå arter og sorter af vilde eller halvvilde roser, der er de mest tætte og robuste, men som for det meste ikke blomstrer over en lang sæson. Til gengæld kan de have smukke hyben og bladfarver om efteråret.

I de senere år er man gået bort fra at anbefale de almindelige hybenroser, Rosa rugosa, fordi mange af sorterne har en tendens til at brede sig i naturen. Der findes lavere sorter, som efter min vurdering ikke kan betragtes som agressive i jeres omgivelser.

  • Min første tanke er Rosa rugosa ‘Dagmar Hastrup», der bliver bred og tæt, 1–1,2 m høj. Den har kraftige, rynkede, sunde blade; blomsterne er store, enkle, lyserøde, og den blomstrer hele sommeren. Der kommer mange hyben, store, røde og lidt flade. Efterårsløvet er flerfarvet gulligt.
  • En anden, tilsvarende rose er Rosa rugosa ’Moje Hammarberg«, der minder meget om den foregående, men bliver noget højere.

Rosa virginiana, frøkilde Vigi, er mere vildroseagtig, og bliver 1,5–2 m høj. Tætte, glinsende mørkegrønne blade, rødlige skud, lyserøde blomster over en stor del af sommeren, runde, røde hyben. Ligner meget Rosa carolina, der bliver en meter høj, med mange rodskud. Den vil jeg ikke anbefale, da jeg synes den ofte ses fyldt med græs og ukrudt, fordi den ikke skygger det effektivt nok væk.

Der kan være enkelte indslag af højere vildroser.

  • Rosa rubiginosa, frøkilde Rubi, bliver 2–2,5 m høj, og dufter dejligt af æbler, særligt i fugtigt vejr; mange rosa blomster og røde hyben.
  • Rosa multiflora er lige så kraftig, med mange små blomster, og tilsvarende mylder af små røde hyben; efterårsfarver.

Aronia melanocarpa ‘Aron’ er en god, 1,5–2 m høj busk, med kønne blade der er rødlige i løvspring, og mange hvidlige små blomster i skærme. Om efteråret modner bærrene til spiselige, rødlige, efterhånden sorte bær, der er sure, men gode til marmelade. Bladene får smukke efterårsfarver. Denne busk kan fint bruges sammen med roserne.

Generelt kan man vælge en planteafstand, der passer til temperament og penge. Alle ovennævnte planter hører til i den billige ende. Køb dem som barrods buske i efteråret, og plant dem f.eks. med 60–75 cm mellemrum, så de kommer til at dække jorden og dermed en stor del af ukrudtet, efter de første to vækstsæsoner. Husk at holde rent mellem planterne, helst med en kultivator eller evt. en hakke.

I et tidligere svar på spørgsmålet Hvordan kan vi plante en skråning til? kan I finde nogle planteforslag til bunddækkende planter og lidt ukrudtsproblemer i forbindelse med anlæg.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi plante en stejl skråning til med rosenbuske?