Hvad hedder dette lille træ med hvide blomster?

Hej, det blomstrer for første gang i år – hvad hedder det?

Skæbnetræ

Smukke hvide blomster, som dufter. Foto: Erik Ingemann

Skæbnetræ har smukke blomster og blade

Skæbnetræ har også nogle smukke store blade. Foto: Erik Ingemann

Skæbnetræ i blomstring
Skæbnetræ i blomst.

Skæbnetræ i blomst. Foto: Erik Ingemann

Med venlig hilsen
Erik Ingemann, august 2008

Svar

Bilederne viser et skæbnetræ, Clerodendrum trichotomum. Det er en løvfældende busk med smukke og duftende, hvide blomster og med blå bær og gult efterårsløv. Den har sit naturlige udbredelsesområde i det vestlige Kina, bl.a. i Sichuan-provinsen. På de kanter er vintrene meget
kolde – væsentligt koldere end hos os – og somrene er fugtigt-varme på grund af monsunregnen.

På den baggrund skulle busken sagtens kunne trives her i Danmark, men problemet er, at vores eftersomre og efterår er for kølige og for lidt solrige, sådan at busken ikke når at modne skud og knopper før vinteren.

Derfor er den tilbøjelig til at fryse ned og af og til også at dø helt bort. Metoden til at minimere risikoen herfor er følgende:

  1. at man vælger et beskyttet voksested, gerne med eftermiddags- og aftensol.
  2. at man sætter planten på et godt dræn. Det betyder, at plantehullet skal graves mindst dobbelt så dybt, som potteklumpen egentlig gør det nødvendigt. Den nederste halvdel fyldes så op med grus, sten, mørtelklumper og hvad man nu ellers har af groft, bestandigt fyld. Over det lægger man et stykke jordtekstil, og først derefter kan man sætte potteklumpen ned og i øvrigt plante den, som man nu plejer.
  3. at man skærer den yderste tredjedel af skuddene bort i slutningen af oktober. Dette skal man gentage i 5–7 år, indtil busken er godt etableret og kan klare en tilbagefrysning.
  4. at man dækker jord og rodhals med et skyggende materiale (f.eks. granris)

Den her nævnte metode er i øvrigt brugbar for rigtigt mange af de mest sarte buske og træer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder dette lille træ med hvide blomster?