Hvorfor får vores store kristtorn ingen bær?

Vi har en stor Kristtorn som vi ad åre har opstammet. Den er flot med grønne blade og hvert forår blomstrer den med hvide blomster. Men vi har endnu aldrig set røde bær på den! Hvorfor mon?

Med venlig hilsen
Arne Bjerregaard, november 2008

Svar

Der kan være to grunde til, at I endnu ikke har fået nogle røde bær på den store kristtorn. Det er enten en hanplante, som jo i sagens natur ikke får bær. Eller det er en hunplante, men der er ingen hanplante i nærheden til at klare bestøvningen. I kan afgøre, hvad der er årsagen ved at se nærmere på blomsterne i maj måned. I artiklen Kristtorn med og uden bær kan I se forskellen på hanblomster og hunblomster.

Men en stor kristtorn uden bær er også flot – ikke mindst med sne og rim. Ofte æder fuglene bærrene tidligt på vinteren.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor får vores store kristtorn ingen bær?