Er snebollebusk stedsegrøn?

Vi købte i sommers en såkaldt »sneboldbusk«. Vi var ude efter en stedsegrøn busk, så vi vinteren igennem havde lidt grønt i haven. Vi fik at vide i havecenteret, at netop sneboldbusken er stedsegrøn. Men nu hvor frosten har sat ind kan vi konstatere, at vores sneboldbusk har smidt så godt som alle bladene – der er dog enkelte tilbage. Er det os der er fejlinformeret eller er der noget galt med vores sneboldbusk?

Med venlig hilsen
Heino Pedersen, november 2002

Svar

Jeg tror der er tale om en snebollebusk og dem er der nogle stykker af : Almindelig snebolle, Viburnum opulus ‘Roseum’, som er løvfældende og med lappede blade og duftsnebolle, Viburnum carlesii, som også er løvfældende, men som har mere ægformede blade. Så hvis det er en af de to I har fået, så er I altså blevet fejlinformerede. Der findes i slægten Viburnum flere arter og krydsninger som er stedsegrønne eller halvstedsegrønne, bl.a. vintersnebolle, Viburnum tinitus, som er stedsegrøn, så det kan være der fejlen er opstået. Vintersnebolle er dog ikke helt vinterhårdfør og klarer sig kun på beskyttede steder.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er snebollebusk stedsegrøn?