Kan man dyrke sukkerløn i Danmark?

Kan man dyrke sukkerløn i Danmark, og kan man tappe sukker fra den? Planteskolen oplyste at den ikke ville kunne gro her i landet, men nu fortæller min genbo at han har én. Hvordan ser man forskel på almindelig løn/ahorn-typer og så en sukkerløn?

Med venlig hilsen
Charlotte Olden-Jørgensen, december 2002

Svar

Der vokser flere store sukkerløn i Danmark, men der er så meget om snakken, at de har svært ved at afmodne ordentligt og klare vinteren de første 7–10 år. Når de er overstået vokser arten tilsyneladende ganske udmærket.

Træets blad har dannet model for det blad, som ses i det Canadiske flag. Bladet ligner spidslønnens rigtigt meget, men det har ikke hvid mælkesaft, sådan som spidsløn har.

Og ja, man kan godt tappe saft af træet i marts–april, men det er et projekt, som ender med at udmarve træet, så nøjs i det mindste med den mængde, der kan tappes af ét borehul.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man dyrke sukkerløn i Danmark?