Hvad hedder træet med det lysgrønne løv?

Jeg har netop købt hus med en dejlig have, hvori der blandt andet vokser dette træ med det yndigste løv. Jeg har pløjet alle mine havebøger igennem, men intet fundet. Kan I hjælpe?

Løn

Det ukendte træ med det flotte lysgrønne løv. Foto: Susan Soll

Med venlig hilsen
Susan Soll, april 2009

Svar

Billedet viser efter al sandsynlighed en sort af viftebladet løn, Acer japonicum. Jeg vil mene, at der er tale om sorten ‘Aureum’.

Hvis træet er fotograferet i en botanisk have eller hos en plantesamler, kan der dog også være tale om et eksemplar af vinløn, Acer circinatum, som er sjældent set, men som har den samme bladform. Jeg er ikke bekendt med, at der skulle findes lysegrønne sorter af denne art, men det gør der højst tænkeligt.

Man kan skille de to arter på, at vinløn har helt hårløse skud og blade, mens viftebladet løn har dunhårede sud og blade i løvspringet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder træet med det lysgrønne løv?