Hvorfor er visner de nye lyngplanter på sandbakken?

Sidste forår udplantede jeg 1200 et-års lyngplanter, Calluna Vulgaris (Kongenshus), købt hos HedeDanmark. De blev plantet på en sandbakke i Asserbo efter at have renset jorden omhyggeligt. De trivedes rigtig godt, blomstrede og fik en diameter på ca. 10 cm. I løbet af vinteren fældede jeg en del træer, så de fik mere sol. Dette forår skar jeg de fleste gamle blomsterstængler af. Jeg vandede ikke. De skød kraftigt og de fleste fik en diameter på 15 cm. De så rigtig sunde ud, men i løbet af 3–4 dage midt i juli blev en stor del af planterne pludselig gule/orange. De fleste af de angrebne planter havde fortsat noget grønt tilbage, men enkelte blev helt gule/orange. Den gamle lyng, som har været på grunden i årevis, blev ikke angrebet. Ligeledes blev et stort antal små nye lyngplanter, som har sået sig selv dette forår, kun angrebet i beskedent omfang.

Har I en forklaring på dette og et forslag til evt. reaktion?

Med venlig hilsen
Finn Madsen, august 2009

Svar

Problemets årsag skal søges i rødderne. Planterne er tørret ud i den sandede jord, før nye rødder fik fat, så de kunne forsyne toppen med vand. Spørgsmålet er så, om det skyldes vejrliget, plantearbejdet sidste forår eller problemer i potteklumpen?

Vejrliget kan givetvis have en vis betydning, men hovedårsagen må søges i enten plantearbejdet eller potteklumperne (eller evt. en kombination af begge), særligt da de selvsåede, små planter har klaret sig rimeligt godt.

Ved plantning af surbundsplanter er man altid i den klemme, at de er dyrket i ren sphagnum eller i en blanding af sphagnum og stenuld. Det er produkter, som har stor vandholdende evne, og som giver rødderne optimale betingelser, men det er næsten aldrig sådan en jord, planterne skal leve resten af deres liv i. Og sådan forholder det sig jo også her, endda i udpræget grad. Der gælder den tommelfingerregel for pottede planter, at de og jorden omkring dem skal holdes vandet i tre uger efter plantningen. Desuden skal potteklumpen være gennemvandet umiddelbart før plantningen, og jorden, der skal plantes i, skal være vandet ca. 1 døgn før plantningen. Dertil kommer en lille finesse, som ofte bliver overset: bedets jord skal dække oversiden af potteklumpen helt med et lag på ca. 1 cm tykkelse for at hindre udtørring af klumpen. Jeg gætter på, at ingen af delene er sket?

Når det er sagt, kan det naturligvis også tænkes, at rodnettet var svækket på forhånd, dvs. fra planteskolen. Der er mange slags svampe, som kan angribe disse planter (rodbrand, visnesyge, rodfordærver osv.), og virkningen ses ofte først under stressede perioder. Så kan de endnu levende rødder ikke følge med, og så lider toppen af vandmangel.

Prøv at tænke disse ting igennem, og grav eventuelt et par af planterne op, så rodnettet kan undersøges. Er rødderne døde? Er de levende, men brune? Er der nogle, som er levende, og som skyder nye rødder? Er rodnettet trængt ud i sandjorden? Er klumpen tør eller fugtig? Er oversiden blottet? I svarene på disse spørgsmål ligger forklaringen på misèren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er visner de nye lyngplanter på sandbakken?