Hvad kan man gøre ved barkskader?

Jeg har et antal rødtjørn hvor rådyrene har ædt barken forskellige steder på stammen. Enkelte rødtjørn er kun let angrebne, mens andre er svært guffet. Kan jeg gøre noget ved træerne? Eventuelt lukke sårene?

Med venlig hilsen
Steen Alstrup, januar 2003

Svar

Nye undersøgelser viser, at man kan beskytte det blottede vækstlag lige under barken, ved at man lægger fugtigt sphagnum på sårfladen og derefter omvikler det hele med damptæt plastik.

Denne metode kunne have været brugt på dine rødtjørn, hvis indpakningen var sket inden for nogle få minutter (man anser 20 minutter for at være det maksimale). Med ældre sår er der kun ét at gøre: væbne sig med tålmodighed og lade træerne selv lukke skaderne.

Til næste år kunne du måske forsøge at forebygge disse bidskader ved at hænge totter af rå, uvasket fåreuld på stammerne? I Den Økologiske Have i Odder har man haft rigtigt gode resultater med den fremgangsmåde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan man gøre ved barkskader?