Hvordan passes enebær?

Jeg har købt nogle af de søjleformede enebær, der er så meget fremme ved juletid. Jeg har stillet dem ud i mit drivhus nu, hvor vejret er blevet lidt mildere. Hvordan skal de ellers passes for at blive store og flotte. Er de fuldt hårdføre? Hvad er deres latinske navn?

Med venlig hilsen
Anne, januar 2003

Svar

Der findes utrolig mange arter og sorter af enebærbuske, og mange af dem er søjleformede, så det kan blive lidt gætteværk at skyde på hvad der er for en plante du har. Men enebærslægten hedder Juniperus på latin, og den ene som vokser vildt i Danmark, hedder Juniperus communis. Af den findes der flere søjleformede sorter, bl.a. Juniperus communis ‘Compressa’, som nærmest har dværgsøjlevækst og som skal placeres lidt beskyttet af andre træer og buske. Der er Juniperus communis ‘Hibernica’, som også er søjleformet med lidt sølvskær. Men der findes også andre arter af ene med søjleformede sorter. Bl.a. Juniperus scopulorum ‘Skyrocket’, som også skal stå lidt beskyttet. Der findes endnu flere.

Generelt skal ene have en let,ikke for fugtig jord og gerne til den sure side, men plant den ikke i ren spagnum, som efterhånden vil klaske sammen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan passes enebær?