Er dette glasbær?

Jeg har forsøgt at finde ud af om det er en glasbær, der har blålige lakblanke, ovale frugter – men alt hvad jeg finder indenfor glasbær er med runde og lilla bær.

Hvad kan det ellers være for en busk?

vintersnebolle

Planten med de blå skinnede bær er Viburnum tinus – på dansk vintersnebolle. Foto: Bettina Poulsen

Med venlig hilsen
Bettina Poulsen, Bandholm, marts 2010

Svar

Billedet viser modne frugter af vintersnebolle, Viburnum tinus.

Identifikationen skyldes bærrenes specielle, metalbå farve, deres hybenagtige form og de helrandede, stedsegrønne blade. Mit gæt er, at dette er en havestueplante, for billedet er tydeligvis taget indendøre, og planten kan kun med nød og næppe klare sig i danske vintre – i hvert fald ikke af den nys forgangne slags.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er dette glasbær?