Er mine figentræer gået ud?

Jeg har to mellemstore figentræer, som jeg har haft i 3 år, og som har givet dejlig frugt alle årene. De står lidt beskyttet op ad henholdsvis husmuren og en læmur. Men det ser ikke ud til, at der er noget liv i dem i år, nok på grund af den hårde vinter. Hvornår vil de normalt vise knopper og begynde at springe ud?

Kan jeg gøre noget?

Vores abrikos træ, som står samme sted, er der fint liv i.

Er det det samme over hele landet med figen træer, der er gået ud?

Med venlig hilsen
Susanne Smith Christensen, april 2010

Svar

Figen får nye blade og frugter

Figen i udspring – de grønne blade har en intens grøn farve og samtidig begynder de helt små figner i bladhjørnerne at vokse. Foto: Karna Maj

Det er det her syn, vi venter på, før vi føler os sikre på, at figentræet eller -busken har overlevet vinteren.

Lige nu er der ikke meget løvspring over de bare grene. Billedet er fra den 10. maj 2007, men jeg kan se, at foråret var mere fremskredent i 2007. Figentræets løvspring var samtidig med, at æbletræer, syrener og akelejer blomstrede. Og det er der nok i hvert fald en halv snes dage til endnu. Så vi må lige nu væbne os med tålmodighed.

Jeg har haft en lille figenplante i drivhuset i vinter, og den er først for en halv snes dage siden fået grønne blade.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er mine figentræer gået ud?