Hvordan fjerner vi rodskud fra havtorn?

Da vi købte vores sommerhusgrund i 2005, valgte vi at bevare den naturlige vækst, som var muligt, herunder et par meget små havtorn, som står i skel. Det er blevet til buske, som vi har været glade for, men nu vælter det frem i græsplæne, rosenbed og indkørsel med et utal af nye skud, som vi ikke kan bekæmpe.

Er der nogen løsning – vi vil gerne bevare havtornen som skel plante, men vi kan vel næppe forhindre den i at sende rodskud ud i alle verdenshjørner? Er alternativet at grave såvel nye som gamle planter op?

Havtorn breder sig med rodskud

Rodskuddene breder sig fra havtornbusken ud i græsset. Foto: Hanne Tvede

Sandtorn breder sig med rodskud

Her er masser af lys, så rodskuddene vokser hurtigt til. Foto: Hanne Tvede

Med venlig hilsen
Hanne Tvede, august 2010

Svar

Havtorn (eller sandtorn) har den egenskab, at planterne danner rodskud. Det kan man ikke ændre på, og derfor skal man først og fremmest lade være med at plante havtorn på steder, hvor de ikke kan få lov til at brede sig. Når problemet først er opstået, kræver det nemlig en ret kraftig indsats at slippe af med det igen.

Den mest effektive kur – og dén der i længden kræver mindst arbejde – er at grave hovedbusken op og derfra følge de underjordiske udløbere frem til hvert enkelt rodskud, som så også skal graves op. Det medfører, at man må sige farvel til sin havtorn, og det er ærgerligt, for den er vitterligt køn at se på. Et forslag kunne være at plante skærmsølvblad, Elaeagnus umbellata i stedet. Den har samme sølvgrå farve, gule, duftende blomster, velsmagende, røde bær og ingen eller meget få og korte rodskud.

En mere besværlig metode består i at grave en 30 cm dyb rende hele vejen rundt om busken og sætte et bånd af tæt plastic ned på langs ad renden (og i hele dens dybde). Her er det vigtigt at sørge for, at samlingen eller samlingerne mellem båndets ende bliver helt tæt. Til sidst forfølger man alle udløbere og fjerner samtlige rodskud. På den måde kan man bevare Havtorn på stedet, men problemet vil opstå igen, senest når plasticbåndet bliver nedbrudt eller ødelagt.

Den letteste metode er at skygge rodskuddene ihjel. Havtorn tåler ikke skygge, og hvis man laver en bræmme af skyggende buske omkring busken, vil rodskuddene dø af lysmangel. Det kunne f.eks. være klitrose, Rosa spinosissima, der har flødehvide, duftende blomster og brunrødt efterårsløv, og som hører hjemme langs vore strande.

Husk også, at de hunlige planter af havtorn bærer store mængder af bær, som alle er spiringsdygtige på mager jord i fuld sol (terrasser og havegange f.eks.). Derfor må man være særdeles omhyggelig med at få fjernet alle nyspirede frøplanter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan fjerner vi rodskud fra havtorn?