Hvilken plante er det?

I min nye have er der et par buske som disse på billedet. Jeg har kigget i mange bøger, og spurgt min mor, som ved navne på mange planter, men uden resultat. Kan i hjælpe mig med at få opklaret dette?

Rubus odoratus

Den ukendte plante er rosenbrombær. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Pernille Pedersen, oktober 2010

Svar

Planten er rosenbrombær, Rubus odoratus, som er i familie med hindbær og brombær. Det er en løvfældende busk, som normalt blomstrer i juli–august og derefter udvikler et kugleformet »bær«, ca. 1,5 cm stort og postkasserød. Bærrene smager surt og svagt aromatisk, men uden sødme. Rodnettet er vandrette jordstængler, som sender talrige vanris op. Det betyder at planten spreder sig næsten ukrudtsagtig. Så hold styr med den i øvrigt kønne plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken plante er det?