Hvad kan vi plante i en vandlidende have?

Vi er ved at anlægge en have på en grund, som har en meget høj grundvandstand. Vi bor ud til Nakskov fjord (100 m), hvor der for 4–5 år siden var oversvømmet på grund af et voldsomt regnvejr. Vandet siver væk igen, men jorden er fugtig. Kan I give et os et godt råd angående plantning af både træer og andet grønt på et 500 m² stort jordstykke?

Med venlig hilsen
Inge Birgit Stern, november 2010

Svar

I en vandlidende have kan man bruge følgende træer: Liquidambar styraciflua, Nyssa sylvatica, Parrotia persica, Prunus padus, Quercus palustris og Tilia cordata.

Af buske kan man bruge: Euonymus europaeus, Rhamnus frangula, Rosa nitida, Rosa palustris, Salix purpurea, Sambucus nigra og Viburnum opulus.

Af stauder kan man med fordel vælge eng- og sumpplanter – se artiklen Vandplante på Wikipedia.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan vi plante i en vandlidende have?