Kan I anbefale et træ til lille skyggefuld gård i indre by?

Vi skal renovere vores lille gård i indre by, og vil gerne have 1 træ i et bed på ca. 4 × 4 m. Gården er asfaltereret, lys, men uden direkte sol.

Vi leder efter et træ, der er ugiftigt, max højde 3–4 m, max krone diameter 10 m², blomstrerende, evt. duftende, gerne bær, gerne grønt længe, begrænset pleje (beskæring m.m.)

Egner paradisæbler sig? Røn? Har I andre anbefalinger?

Med venlig hilsen
Alexandra, december 2010

Svar

Det er mange ting, det lille træ skal kunne præstere, men der er da nogle muligheder:

  • Hvis man holder sig til paradisæbler, kunne Fujiyamaæble, Malus tschonoskii være en mulighed med blomster, frugter og rødt høstløv.
  • Blandt rønnene kunne man bruge alperøn, Sorbus chamaemespilus med lyserøde blomster, vinrøde bær og gult høstløv.
  • Men desuden kunne man overveje f.eks. træer som koreakornel, Cornus kousa, snepære, Pyrus nivalis og alleghenybærmispel, Amelanchier laevis. De opfylder ganske vist ikke alle kravene fuldstændigt, men de er blomstrende og smukke planter.

Til slut et par bemærkninger til det med begrænset pleje: Alle planter – og da især planter i faste belægninger – kræver pleje. De skal vandes i tørkeperioder, og de skal have overjorden fornyet med få års mellemrum (topdressing). Sker det ikke, sygner planterne hen under de ekstreme forhold, der hersker sådan et sted. Beskæringen er derimod ikke noget man »skal«, men det kan forbedre plantens udseende, hvis man hver sommer (juli–september) fjerner alt sygt og dødt fra den. Dertil kommer muligvis et behov for at forme på planten. Dels vil planter uden direkte sol strække sig efter lyset og blive skæve, og dels er der ingen ægte træer, der vedvarende forbliver under 4 m højde. De nævnte forslag er gode kandidater, men over f.eks. 25 år vil de alle blive højere. Det skaber et beskæringsbehov – ikke hos træet, men hos ejerne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan I anbefale et træ til lille skyggefuld gård i indre by?