Kan man genbruge pottede juletræer?

Vi har købt en atlasceder, som vi vil bruge som juletræ og efterfølgende udplante i haven.

Vi prøvede også sidste år, desværre tabte den alle nålene i løbet af foråret og var til sidst helt død. Vi ville gerne have mere succes i år, men ved ikke, hvad vi gjorde forkert.

Planten stod primært på vores altan uden anden beskyttelse end den potte, den kom i, og det var jo en ret kold vinter. I ca. en uge var den indenfor i forbindelse med julen. Den blev nok udplantet i marts.

Er den frostfølsom?

Og hvornår vil være det rigtige tidspunkt at udplante den?

Med venlig hilsen
Lene Ouazzani Koefoed, december 2010

Svar

Hvis projektet med at udplante pottede juletræer skal have nogen som helst
chance for at lykkes, må en række betingelser være opfyldt:

  1. Træet skal være frisk og levende, før det tages ind som juletræ
  2. Perioden inden døre må gøres så kort som mulig (kan man evt. nøjes med de egentlige juledage?
  3. Under opholdet inde i stuen må træet holdes vandet og allerhelst også overbruset én gang i døgnet.
  4. Når træet bliver sat ud igen, skal det vandes og derefter holdes beskyttet mod udtørring – ganske som alle andre pottede udendørsplanter.
  5. Træet bør plantes i marts–april, og derefter må det stadigvæk holdes beskyttet mod den tørre forårsluft.

Med dette overholdt vil der være en chance for, at projektet kan lade sig gennemføre, men den er ikke stor.

Endelig skal det tilføjes, at atlasceder er temmelig frostfølsom, så netop dén art skal man nok ikke forsøge sig med.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man genbruge pottede juletræer?