Hvilket træ kan anbefales til urneområde på kirkegård?

Jeg er graver ved en lille landsbykirke, hvor vi har en større græsplæne, som nu skal tages i brug til urner med plader i plænen. Vi ønsker, at der midt i det område skal plantes et smukt træ, gerne med flotte efterårsfarver. Jordbunden er sandet, og området er vindblæst. Har I et træ, I kan anbefale.?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Tove Johansen, januar 2011

Svar

Hvis træet gerne må blive stort, vil jeg anbefale skarlageneg, Quercus coccinea, der får skarlagenrødt høstløv.

Billeder af skarlageneg

Hvis det hellere skal være et lille træ, kan jeg anbefale rauli, Nothofagus alpina, der får orangerødt høstløv.

Billeder af rauli

Den sandede jord får ingen betydning for noget af disse træer, og begge arter skal nok klare vinden, når først de svære etableringsår er overstået.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilket træ kan anbefales til urneområde på kirkegård?