Kan vildvin og vedbend vokse under loft af rå beton?

Jeg har en altan og det har min overbo også. Min overbos altan danner dermed et loft over min altan. Kan Vildvin eller vedbend klatre på dette loft, som er af rå beton?

Min plan er at plante en vildvin i krukke og lade vildvinen klatre op ad muren og videre ud på loftet.

Med venlig hilsen
René Kristensen, februar 2011

Svar

Vedbend på mur

Vedbend er selvhæftende til en mur. Man skal være opmærksom på, at hvis man ønsker at fjerne planterne igen, efterlader hæfterødderne spor på muren, som det er stort set umuligt at fjerne igen. Foto: Karna Maj

Ja, de to nævnte arter af selvhæftende klarteplanter, klatrevildvin, Parthenocissus quinquefolia og almindelig vedbend, Hedera helix kan selv hæfte sig til træstammer, klippeflader og murværk, så de skal nok klare sig.

Måske kan de skyggede forhold under overboens altan være problematisk for vildvin, men det største problem opstår om nogle år, for de er begge meget kraftigt voksende.

Hermed er der altså advaret om, at det bliver et tilbagevendende arbejde at holde klatreplanterne i ave.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vildvin og vedbend vokse under loft af rå beton?