Overlever mit nyindkøbte Albizia julibrissin vinteren?

Jeg har købt et persisk silketræ, Albizia julibrissin ‘Summer Chokolate’, i september 2010, det var ikke særlig stort snarere en lille pind med lidt blade på.

Med denne vinter er jeg bange for, at det aldrig bliver til noget, og jeg vil gerne vide, hvor længe det er om at gro i vejret.

Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen, februar 2011

Svar

Der er næppe tvivl om, at træet er dødt, hvis det har stået ude i denne vinter. Det er et subtropisk træ fra Østasien, og det er på ingen måde tilpasset danske klimaforhold.

Træet bliver på sit hjemsted op til 12 m højt, men i Europa er det mest almindeligt at se eksemplarer på den halve højde – altså ca. 6 meter. Det kan vokse meget kraftigt med skud på over 1 meters længde, men det sker kun i ungdommen og under meget gunstige betingelser. Som et gennemsnit er det mere realistisk at regne med en årlig tilvækst på ca. 30 cm. Så hvis man f.eks. anser 3 meters højde for at være »groet i vejret«, må man vente i 10 år på, at det bliver så stort.

Det skal dog understreges, at det ikke vil ske på friland i Danmark. Enten må man dyrke træet under glas, eller også må man glæde sig over det i Sydeuropa.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Overlever mit nyindkøbte Albizia julibrissin vinteren?