Hvad skyldes de mange døde gyvel på vores sommerhusgrund?

Jeg har desværre erfaret, at samtlige gyvel på vores sommerhusgrund (på Sj. Oddes vestside) er døde. Jeg undrer mig over, hvorfor alle buskene tilsyneladende dør samtidig – og af hvad? Mange af dem er meget gamle, en hel del er selvsåede og de står jævnt spredt ud over vores store grund (et område på 18.000 m²)

Findes der en form for »gyvel-pest« el. lign. som de kan være blevet ramt af? Og hvordan passer jeg bedst på nye gyvel, som jeg planter?

Med venlig hilsen
Anne Bjerregaard, april 2011

Svar

Kombinationen af gamle gyvelplanter og en usædvanligt lang og hård vinter kalder ligefrem på, at planterne skal gå ud. Almindelig gyvel findes i en del frøracer, hvoraf de såkaldt »danske« er lave og tåler vinterkulden bedre end f.eks. de såkaldt »italienske«.

Men der er trøst at hente, for planterne har sået sig selv i rigt mål (de er nærmest invasive), og i frøpuljen findes frø, som spirer hvert forår i løbet af de næste 10 år. Der kommer med andre ord masser af nye gyvelplanter til foråret.

For nu at øge chancerne for at kunne klare vinterkulden, kan man klippe planterne ned hvert år lige efter afblomstringen. Det svarer til den beskæring, som harerne giver planterne, når de ellers kan overkomme det, og det tåler gyvelerne ganske glimrende. Samtidig bliver de så lave, at vegetation og vissent løv skaber et mildere mikroklima, som gavner overvintringen.

Men for nu at forsikre sig mod alle eventualiteter, bør man lade nogle enkelte buske få lov til at stå i deres fulde højde, så de kan nå at modne nye frø til frøpuljen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skyldes de mange døde gyvel på vores sommerhusgrund?