Hvilke blomstrende buske er gode på tung lerjord?

Vi har en gammel have med tung lerjord. Jeg vil så gerne have nogle blomstrende buske, er det muligt? Og hvilke skal jeg købe?

Med venlig hilsen
Annemarie Højgaard, maj 2011

Svar

Det var dog skrækkeligt! Vi begyndte her, hvor jeg bor, også med en stenrig, tung lerjord. Så jeg forstår fuldt ud din frustration, så her er nogle muligheder:

Busk-Hestekastanje
Hvid Kornel
Vifte-Dværgmispel
Mangeblomstret Dværgmispel
Peberbusk
Almindelig Benved
Have-Forsythia
Almindelig Kristtorn
Almindelig Liguster
Tatarisk Gedeblad
Almindelig Mahonie
Sargents Æble
Guld-Ribs
Æble-Rose
Laksebær
Almindelig Hyld
Japansk Spiræa
Almindelig Syren
Almindelig Kvalkved
Klokkebusk

Syrener

Syrenerne har flotte duftende blomster, og det er en af de buske, som vil trives på en tung lerjord. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke blomstrende buske er gode på tung lerjord?