Spirea eller hvad er navnet på denne busk?

Hvad er navnet på denne plante?

Småbladet sommerfuglebusk

Busken har lange hængende grene med små lyslilla blomster – grenene minder lidt om spirea. Foto: Hanne Andersen

Med venlig hilsen
Hanne Andersen, juni 2011

Svar

Jeg har haft den i mange år i min have, så jeg kender den udmærket. Det er en sommerfuglebusk, men vækstformen minder lidt om spirea. Det er småbladet buddleja, Buddleja alternifolia. Den kaldes også småbladet sommerfuglebusk.

Den skal i modsætning til almindelig kendte sommerfuglebuske ikke klippes ned i foråret, men her efter blomstringen skal alle afblomstrede grene klippes af. Der er allerede nu nye skud på vej ud, som i sommeren løb kan blive meterlange og hængende. Den dufter dejligt, men sommerfuglene flokkes ikke om den på samme måde som om andre sommerfuglebuske.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Spirea eller hvad er navnet på denne busk?