Mystik under min hængebirk – hvad sker der?

Birketræ i kolonihave

Birketræet ser sundt ud og står tæt på det gamle kolonihavehus. Foto: Michael Harder

Jeg har haft en mystisk oplevelse omkring min hænge birk, Betula pendula, hvor jorden et enkelt sted tæt på stammen falder sammen. For at se hvad der foregår, gravede jeg ca. en halv meter ned. Der fandt jeg foruden små rådne træstykker, noget jeg nærmest vil beskrive som en væg af træ. Det er næppe en skatkiste, men jeg har svært ved at se, hvad det kan være.

Birkens rødder ligger tæt på overfladen og ser umiddelbart sunde ud, ligesom resten af det flotte træ.

Jeg frygter naturligvis, at træet er sygt og derfor må fældes. Det står ca. fem meter fra mit gamle kolonihavehus, som helt sikkert ikke vil overleve, hvis træet vælter den vej i en storm.

Har I et godt bud på, hvad der sker her?

Hul i jorden

Hullet i jorden lige ved siden af birketræet. Foto: Michael Harder

Med venlig hilsen
Michael Harder, august 2011

Svar

Det er svært at sige bestemt, hvad der foregår her, men med lidt viden om, hvad kolonihaveområdet har været brugt til førhen, må det være muligt at gennemskue, om det er én af følgende muligheder:

  • En gammel trærod eller stamme (er der sket jordpåfyldning på stedet?)
  • Rester af en ældre trækonstruktion (har der været beboelse eller erhverv på stedet?)

Ud fra billederne hælder jeg mest til, at der må være tale om en gammel rodstump, som langsomt er formuldet indefra. Nu kunne kanterne så ikke bære jordtrykket (våd jord er tung!) og overfladen er sunket sammen. Så vidt man kan se, har birketræet ikke haft én eneste rod inde i det udgravede. Hvis det er sandt, drejer det sig om at få fyldt hullet op og komprimeret jorden i det (træd den løse opfyldning sammen for hvert lag på ca 25 cm).

Da træet – tilsyneladende – ikke har fået beskadiget sine rødder, og da det efter sigende er sundt og livskraftigt, kan man forvente, at det vil leve og være stabilt i mange år endnu. Men som man sikkert kan forstå, må vi fralægge os ethvert ansvar for eventuelle følger. Det begrunder vi med, at vi udelukkende kan forholde os til spørgsmålet på grundlag af fotografier og ejerens udtalelser. Vi kender med andre ord ikke forholdene, hverken de tidligere eller de nuværende.

Derfor er det op til den, som har træet, at holde øje med jorden omkring rodhalsen. Det er især vigtigt at kontrollere dette efter storm og uvejr. Hvis jorden begynder at løfte sig i den ene side, er det et tegn på, at træet er ved at vælte. I den situation bør man straks få det fældet af et firma med forsikringen i orden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Mystik under min hængebirk – hvad sker der?