Er robinie egnet i en gårdhave med belægning?

Midt i hovedstaden har vi 6 robinietræer plantet i en gårdhave. De er nu 8 år gamle og godt i gang med at bryde en tæt brolægning (cementsten) op. Flere af træerne står nogle få meter fra en husrække. Hvad gør vi?

Har set, at man foran Thorvaldsens Museum har lavet en cirkelformet jordvold beklædt med chaussésten omkring det store robinietræ dér.

I én af andelsforeningerne vil de ikke af med træet, endskønt vi i gårdlauget har lovet et andet træ. Hvad gør vi?

Med venlig hilsen
Mia Holme Bulgin, august 2011

Svar

Det er helt almindeligt og også forventeligt, at robinie sætter rodskud. Da skuddene er kraftigt tornede og bliver forsynet via højtliggende rødder, må man konstatere, at robinie ikke er egnet som bytræ – og slet ikke på steder, hvor der er belægning. Det rigtige i stuationen er at indse dette hurtigst muligt og få træerne udskiftet med nogle, som ikke giver disse problemer.

Volden omkring det maleriske træ ved Thorvaldsens Museum er der mest af æstetiske grunde, men også lidt for at kunne vande træet, – som i øvrigt ikke er en robinie, men et pagodetræ, Styphnolobium japonicum (tidligere: Sophora japonica). Volden har ingen som helst effekt over for problemer med højtliggende rødder og rodskud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er robinie egnet i en gårdhave med belægning?