Kan vi flytte et lille æbletræ, som står klemt inde?

Vi har et lille æbletræ hjemme hos os. Mine forældre fik det i gave, men da de ikke er havens folk, satte de det et forfærdeligt sted. Jeg ved ikke hvilken sort, træet er af, men da jeg i går så det 40 cm høje træ med 5 æbler på stå, hvor det gjorde, vidste jeg der skulle handles.

Problemet er det, at det er blevet placeret 1 m fra et andet træ, hvis blade skygger. Det andet træ har blade fra top til tå, så bladene stikker ind over og nærmest indhylder det lille træ. Samtidig med at vores ligusterhæk prøver at gøre det kunsten efter. Jeg beskærer hvert forår hækken ofte, men det er ikke en holdbar løsning, da træet helst skulle vokse sig stort, og efter to år er det ikke blevet højere. Kan jeg flytte det? Og i givet fald hvordan gør jeg det? Æblerne smager fantastisk, og træet fortjener virkelig en chance.

Med venlig hilsen
Mathias Peter Kjær, oktober 2011

Svar

Det er ikke til at se, hvor længe træet har stået på det beskrevne sted, så derfor kan det godt have udviklet et større rodnet, end man skulle tro. Omvendt lyder det, som om træet netop ikke har nogen videre rod, muligvis fordi det er plantet med et klumplærred omkring roden (husk altid, at lærredet er en transportbeskyttelse og ikke nogen gave til træet!).

På det grundlag vil jeg foreslå, at I graver træet op engang omkring 1. november og med så stor rod som muligt. Derefter placerer I det i et passende stort hul, som I har gravet ud et velegnet sted. Husk at løsne godt i bunden af hullet, og ryst jorden ned mellem rødderne. Først til sidst kan I træde overfladen fast med fodballen (ikke hælen), men slut af med at løsne den allerøverste overflade med en kultivator.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi flytte et lille æbletræ, som står klemt inde?