Er taks kun giftig for heste?

Jeg har en taks i min have. Den er stor og flot, ca. 2.5 meter, og den har været fyldt med røde bær tidligere i år. Den er grøn som gran. Jeg har set/læst et sted, at heste ikke kan tåle/dør af at spise fra den.

Mit spørgsmål er: Jeg har jævnligt besøg af min datters hund, en mindre hvalp. Skal jeg tage forholdsregler, eller er det kun bærrene, som er farlige. Har pt. hegnet taksen ind, men det skæmmer den meget smukke plante.

Med venlig hilsen
Erik Truelsen, december 2011

Svar

Alle dele af taksplanten er giftige i større eller mindre grad. Kun den røde frugtkappe på hunplanters bærkogler er ugiftig. De eneste dyr, som ser ud til at kunne tåle giften, er hjortevildt. Drøvtyggende kreaturer er følsomme, og for heste er giften meget hurtigt virkende. Det samme gælder for mennesker. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om hundes følsomhed, men det er afgjort klogest at regne med, at de heller ikke tåler giften.

Må jeg foreslå dig at stamme takstræet op, så hunden ikke kan nå nålene? Det burde kunne løse problemet på kort sigt. På længere sigt bør du måske overveje at anskaffe dig en hanlig taks, som ikke bærer de fristende bær.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er taks kun giftig for heste?