Hvilke arter kan stoppe blæsten i vores have?

Vi bor højt og lider voldsomt af for meget blæst i vores have, det er således at vi kun er i haven for at pille ukrudt eller slå græs. Vi er meget udemennesker, men kan næsten ikke samtale i haven på grund af blæsten. Vi har boet der i 5 år nu, og vores hæk m.m. er stadig lave pga. den hårde og kolde vind, vi har året rundt. Vi tænker på at plante et læhegn, således at vi kan få glæde af vores have. Har I et forslag til hvilke planter og træer, vi kan sætte i jorden til at stoppe blæsten?

Med venlig hilsen
Karina Valente, april 2012

Svar

I juni 2004 besvarede jeg spørgsmålet Hvad kan vi plante som skærmende beplantning?. Her findes i vidt omfang det, som du ønsker svar på.

Især vil jeg gerne fremhæve følgende, som jeg skrev dengang:
På skov-info.dk kan I desuden finde publikationen Skov-info nr. 13: Træer og buske til skovbryn, læhegn og vildtplantninger. Beskrivelse af arter, hvor der er oversigter over træer og buske til læhegn med artsbeskrivelser og beskrivelser af vækstforhold for arterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke arter kan stoppe blæsten i vores have?