Skal Magnolia sieboldi plantes i surbundsjord?

Skal Magnolia sieboldi plantes i surbundsjord? Jeg har tænkt mig at plante ovennævnte træ i min forhave, fordi det ikke bliver så stort, blomstrer i flere måneder og fordi det er fantastisk smukt med alle blomsterne. Men jeg er blevet i tvivl om, om det kan plantes i almindelig havejord eller om det skal være et surbundsbed? Kan man så græs helt inde ved det eller lægge barkflis?

Et andet spørgsmål er om man kan lægge barkflis i et rosenbed for at undgå ukrudt? Går det ud over roserne?

Med venlig hilsen
Pia Kristoffersen, april 2002

Svar

Det kan besvares helt kort: ja, denne Magnolie-art stammer fra steder med sure jordbundsforhold (den vokser sammen med Rhododendron schlippenbachii, så det var måske en idé til underbeplantning?). Derfor er den bedst i et surbundsbed, men man ser den nu ofte i mere almindelig, men humusrig jord.

Som bund ville jeg foreslå den nævnte Rhododendron, Tyttebær, Gentiana sino-ornata og Engelsød. Derimod er græs afgjort en dårlig idé, og flisdække er næsten for dominerende – selv om det jo er effektivt. Så brug det hellere mellem roserne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal Magnolia sieboldi plantes i surbundsjord?