Kan kornel og porse trives i Sydgrønland?

Jeg fik en lille kornel (stikling) af vore sønderjyske venner for 5 år siden. Den kan trives i subarktiske klima i Sydgrønland, men gror ganske langsomt, måske 1–2 cm pr. år. Jeg vil gerne vide noget om buskens miljøkrav.

Kan en anden busk – pors – gro i disse himmelstrøg?

Med venlig hilsen
Ado Rasmussen, november 2012

Svar

Hvis den omtalte kornel er en pilekornel, Cornus sericea, så kan den sandsynligvis overleve. Det samme gælder de staudeagtige hønsebær, Cornus suecica, og canadisk hønsebær, Cornus canadensis.

Pors kan sagtens vokse i Sydvestgrønland, for den gror vildt i Alaska, Yucon Territory, Nordskandinavien og Kamtjatka. Her er det dog nok på sin plads med en advarsel, for muligvis vil netop pors trives så godt, at den kan blive et invasivt landskabsukrudt i Grønland. Mit råd skal derfor være at nøjes med udelukkende at bringe hanlige planter til Grønland.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan kornel og porse trives i Sydgrønland?