Hvornår kan jeg flytte aralier, laurbær, taks og buksbom?

Kan man her i foråret flytte aralier og laurbær, taks og buksbom? Planterne er ca. 10 år gamle. Hvornår er det bedst at flytte dem. Kan man gøre det nu?

Med venlig hilsen
Erik Haarløv, marts 2013

Svar

Det kræver god forberedelse og meget forarbejde at flytte så gamle planter. Den bedste årstid er hen i august, når de nye skud er modnet, men allerede i foråret bør man tildanne den klump, der skal flyttes. Det gør man ved at grave en rende i ét spadstiks dybde hele vejen rundt om planten og i god afstand fra stammen. Når renden er færdig stikker man lodret ned langs indersiden af renden, sådan at alle rødder er skåret over i to spadestiks dybde. Derpå fylder man renden op med løst sand, og så holder man ellers planten vandet sommeren over.

Men selv med disse anstrengelser bag sig, kan man ikke være sikker på, at planterne overlever flytningen. Dels vil der altid være rødder, man ikke fik skåret over i foråret, og dels er jorden i det nye plantehul måske ikke helt velegnet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår kan jeg flytte aralier, laurbær, taks og buksbom?