Er blomsterne fra rød- og hvidtjørn spiselige?

Vi har en del blomster fra tjørn og undrer, om vi kan spise el. tilberede dem (og bærene egentlig også).

Mvh køkkenet på noma

Med venlig hilsen
Lars Williams, juni 2013

Svar

Meget på tjørn kan spises. De træagtige grene skal man nok lade dyrene om, men stort set alt andet kan spises.

Helt nye blade kan snittes fint og er et fint tidligt grønt drys. Senere kan de tørres og bruges i theer. De har gennem tiderne bl.a. været brugt til at styrke hjertet.

De fine blomster kan også spises. Særligt kronbladene er gode og flotte i salater og til kagepynt.

Frugterne er som modne meget anvendelige. Grønne frugter kan som rå godt give lidt mavepine, så vil man bruge dem, skal de syltes eller behandles på anden måde. Men de modne frugter kan spises rå, eller de kan laves til marmelade, saft, vin osv. Der er jo frø i, så de kan være lidt besværlige at gøre klar, men man kan sagtens tage en god håndfuld med kerner og putte ind i vildt eller en kylling – det giver straks
en spændende smag.

Læs mere om tjørn og tjørnearter i artiklen: Tjørn kan også spises

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er blomsterne fra rød- og hvidtjørn spiselige?