Hvad hedder busken med de sorte bær?

Jeg har for et par år siden overtaget et hus med en stor gammel have. Derfor er der mange planter jeg ikke kender eller har set før. Kan I mon hjælpe mig med denne busk? Hvad hedder busken og bærrene og er de giftige? Måske kan jeg, hvis de ikke er giftige, bruge dem til madlavning.

Tak for en god hjemmeside med spørgsmål og svar

Busken med de sorte bær

Busken med de sorte bær Foto: Pia Roskjær

De sorte bær

De sorte bær Foto: Pia Roskjær

Med venlig hilsen
Pia Roskjær, august 2013

Svar

Din busk er surbær, og bærrene er ikke giftige, men fine til at bruge i madlavningen. Du kan læse mere om busken i artiklen Surbær – en busk med mange kvaliteter.

Se også artiklen Få smag for naturens vilde bær.

Vær opmærksom på, at busken laurbærkirsebær, som i modsætning til surbær er stedsegrøn, men overfladisk kan ligene surbær lidt, har sorte, giftige bær. Den kunne jo også stå i haven. Dens blade kan være både aflange og mere runde, lysegrønne til mørkgrønne, afhængig af sort.

Se denne busk i dette svar: Kan bær af laurbærkirsebær spises?.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder busken med de sorte bær?