Hvor stor afstand skal der være fra store træer til huse?

Hvor tæt kan man plante et valnødtræ på et hus, uden at rødderne vil beskadige soklen? Takket være vores egern er der kommet et nyt valnødtræ tæt på vores hus, og jeg vil gerne beholde det, men det står ca 3–4 m fra huset, og jeg er bange for, at det vil ødelægge huset, når det blir stort. Ska jeg fælde det?

Med venlig hilsen
Olav Nykjaer, august 2013

Svar

Trærødder kan ødelægge huse på to måder.

Den ene er ved at tømme en lerholdig jord for vand, så leret skrumper og huset sætter sig (= slår revner). Hvis man så fælder samme træ, fyldes leret med vand, og huset hæves (= slår revner). Så altså: man bør ikke have træer tæt på huse, hvis jorden er meget våd og lerholdig.

Den anden måde, træerne kan skade huse på, er ved at trænge ind i sprækker og sprænge murværket, når de fine rødder får tykkelsesvækst. Det sker dog kun, hvis man har et hus med revner i soklen.

Så hvis træet skal plantes eller blive stående nær huset – og 3–4 m er tæt på – så må jorden omkring huset drænes omhyggeligt, og små og store revner i soklen må udbedres.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stor afstand skal der være fra store træer til huse?