Hvilke træer kan anbefales foran husets indgang?

Vi har nu rønnebær. To træer ved hver side af indgangen. Det ene træ er nu gået ud. Vi bor i et 2 etages hus. Vi skal nu have nye træer. Men ikke store træer. Højst 4 meter.

Vi bor lidt højt med udsigt over Århus bugt. Og lige op ad skoven. Der er lerjord.

Har I forslag? Jeg har set på kuglerobinie.

Med venlig hilsen
Agnete Risom, september 2013

Svar

Kuglerobinie, Robinia pseudoacacia ‘Umbraculifera’, kan bruges, hvis det ikke er en tung lerjord. Det bliver ca. 4–6 m højt.

Et andet træ med kugleformet krone er kugleahorn, Acer platanoides ‘Globosum’. Det kan bedre tåle tung lerjord. Men det bliver ca. 6–7 m højt, og kronen bliver efterhånden lidt fladtrykt rund.

Hvis ikke kronerne behøver at være kugleformede, er der andre muligheder. Feks. moderatvoksende japanske kirsebær: Prunus subhirtella ‘Hally Jolivette’ eller Prunus subhirtella ‘Accolade’. De bliver ca. 4–5 m høje.

Kugleahorn kan tåle halvskygge, mens de andre træer foretrækker sol. Hvis træerne skal stå nord for et hus i to etager, vil kugleahorn derfor være bedst egnet.

Husk at købe højstammede træer, hvor kronen starter i 2–2,2 m højde, så man kan gå under dem.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer kan anbefales foran husets indgang?