Hvorfor går mine syriske roser ud?

Jeg har 3 syriske roser, som er gået ud i løbet af 2 år. En er plantet i syd/vest med fuld sol. En i nordvest med halv sol og den sidste i nordøst med skygge/lidt sol. Alle grene er blevet dækket af en mos-type og er efter 1–2 år gået ud. Hvorfor er de alle gået ud? Er de ikke vinterhårdføre? Eller skyldes det sygdom?

Med venlig hilsen
Dorthe Johnsen, oktober 2013

Svar

Først og fremmest må det understreges, at syrisk rose ikke er nogen rose. Arten tilhører slægten Hibiscus, som overhovedet ikke er beslægtet med roser.

Alle hibiscus-arter høre hjemme langt syd for Danmark, og de er med andre ord kun med nød og næppe i stand til at overleve en dansk vinter. Når nu tre forskellige planter alle dør, selv om de er anbragt på tre forskellige sider af huset (må man tro), så kan det skyldes dårlige jordbundsforhold.

Syrisk rose skal – som alle frostsarte planter – stå i en meget løs og veldrænet jord, og hvis de ikke gør det, rådner rodnettet i løbet af vinteren.

Desuden må de for alt i verden ikke få gødning af nogen slags efter den 1. september, for det nedsætter hårdførheden i de overjordiske skud. De nævnte belægninger med mos eller lav, hvad det nu end er, kunne godt tyde på, at planterne ikke har været i vækst. Ellers ville de nemlig have afkastet mosset som følge af deres tykkelsesvækst.

Men syrisk rose har nu også haft det hårdt med den vinter, vi havde sidste gang. Især var det hårdt, at frosten satte ind igen og blev ved en måned mere efter en uge med tø og forårsluft i marts.

Om der har været sygdom i planterne, kan ikke afgøres nu, men de nævnte forhold, som svækker dem i løbet af vinteren, gør dem ekstra sårbare over for sygdomsangreb.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor går mine syriske roser ud?