Hvad hedder træet med de hvide, dunede rakler?

Vi var i sommer på ferie på Lofoten, hvor vi så nogle træer, som vi ikke kender, og som vi gerne vil have et par eksemplarer af i vores have! Kan I oplyse, hvilke træer det drejer sig om? Og om de kan trives i let sandjord i Nordjylland ca. 300 m. fra stranden (østkysten).

Populus trichocarpa

Det ukendte træ vi så på Lofoten Foto: Jenny og Kurt Gøtze

Populus trichocarpa

Træet har nogle lange, hvide rakler, der var meget dunagtige. Foto: Jenny og Kurt Gøtze

Med venlig hilsen
Jenny og Kurt Gøtze, oktober 2013

Svar

De uldhårede frugtrakler og barken gør det utvivlsomt, at der er tale om en poppelart. Med bladenes form og angivelsen, at de vokser på Lofoten, kan det næsten kun være vestamerikansk balsampoppel, Populus trichocarpa.

Vær dog advaret: Træet er meget kraftigtvoksende i Danmark, og det har højtliggende rødder, som med tiden vil sende rodskud i vejret. Mange vil også være utilfredse med de voldsomme mængder af uldtotter, som træet kaster af sig, når frøene er modne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder træet med de hvide, dunede rakler?