Kan stor væltet guldhængepil reddes efter fald i storm?

Vi er en familie, som er dybt ulykkelige over, at vores elskede store hængepil er faldet i stormen.

Mit spørgsmål er, om det på nogen måde kan redes, eller er rodnettet dødt allerede nu på 2. dagen? Eller vil der være andre muligheder for at redde noget af træet, så vi kan bevare det i haven.

Med venlig hilsen
Signe Hansen, oktober 2013

Svar

Som det fremgår af billedet, er rodnettet helt sort og råddent. Det kan altså ikke betale sig at forsøge sig med at stable træet på højkant igen.

Derimod kan det let lade sig gøre at tage stiklinger af træet her i oktober–november. Klip fingertykke, unge skud af og del dem op i stykker á 30 cm. Husk at mærke den ende, som var nærmest træets stamme (og dermed dets rod). Bundt stiklingerne og pak dem ind i sort plastic. Læg pakken i køleskabet og vent på foråret. Når det indtræffer, skal bedet til stiklingerne løsnes i ca. 25 cm dybde. Sæt derefter stiklingerne i jorden med rodenden nederst, og sørg for, at kun ca. 5 cm er over jorden. Træd jorden godt fast omkring hver stikling og afvent løvspring. Hold øje med stiklingerne i løbet af foråret og sommeren, og vand dem, når det ser ud til at være nødvendigt. I efteråret har så godt som alle stiklinger udviklet et godt rodnet og lange skud. Til den tid kan de unge planter flyttes til det eller de blivende voksested(er).

Med venlig hilsen
Sten Porse

guldhængepil

Guldhængepil væltet i orkanen 28 oktober 2013. Foto: Signe Hansen

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan stor væltet guldhængepil reddes efter fald i storm?