Kan jeg genrejse og få et 10 m højt væltet træ til at vokse videre?

Mit ca. 10 meter høje 30 år gamle abernes skræk træ væltede i stormen forleden dag. Jeg holder meget af det træ, da jeg selv har plantet det.

Mit spørgsmål går på, om man kan få det til at overleve, hvis man rejser det op igen

Med venlig hilsen
Steen Petersen, oktober 2013

Svar

Nej, det kan ikke betale sig at stable et væltet træ på højkant for at få det til at leve videre, som om intet var sket. I bedste fald har træet (endnu) et antal levende rødder, der med nød og næppe kan forsyne toppen med vand. Det giver træet nogle få leveår, før svampe og bakterier gør det af med det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg genrejse og få et 10 m højt væltet træ til at vokse videre?