Kan vi redde et stor japansk kirsebærtræ med flækket stamme?

Orkanen den 28. oktober har været hård ved vores japansk kirsebærtræ og flækket det lodret i hovedstammen. Træet står endnu, er ca 6 m høj og 40 cm i diameter. Skal vi bare save det ned? Vil det skyde igen, hvis vi blir nødt til at save stammen så langt ned, at stumpen kun er 1 m høj? Det gør da ondt i mit hjerte!

Med venlig hilsen
Karis Bøge Mattsen, oktober 2013

Svar

Der er desværre ikke nogen gode løsninger på problemer af det omfang.

Det enkleste vil være at lade den endnu levende del blive stående urørt, som den er, men det lange og meget omfattende sår er en indgangsport for svampe og bakterier, så resten af træet får et kort liv, og i mellemtiden bliver det risikabelt at opholde sig ved.

Man kan godt save træet ned, og det skal såmænd også nok skyde fra stubben igen, men da disse prydtræer oftest er podet i hovedhøjde, bliver det grundstammen (fugle-kirsebær), som sætter nye skud.

Det bedste bliver at plante et helt nyt træ i passende afstand fra det flækkede, afvente det dødsramte træs svækkelse, og så få det fældet i tide.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi redde et stor japansk kirsebærtræ med flækket stamme?