Hvorfor blomstrer min »jasmin« ikke?

Jeg har en 5 år gammel jasminbusk, som står mod nordvest – der er ikke kommet blomster nogensinde. Den vokser hvert år. Hvad skal jeg gøre ved den?

Med venlig hilsen
Lisbeth Ingvartsen Roberts, marts 2003

Svar

»Jasmin« er flere ting. Du skriver ikke, om det er en vinterjasmin (ægte jasmin) eller pibeved (uægte jasmin) eller mangeblomstret jasmin du har.

Generelt har flere ting betydning for blomstring: sol, gødningsniveau og plantens alder og sort. Når du skriver nordøstlig placering, ser jeg en skyggefuld vokseplads i nærheden af huset for mig(?).

Vinterjasmin, Jasminum nudiflorum, blomstrer normalt i vinterhalvåret fra november til marts med gule blomster. Blomsterne minder lidt om forsythia. Den kræver ikke helt så meget sol og trives mod både øst og vest.

Pibeved, Philadelphus sp., kaldes også for uægte jasmin. Her er forskellige arter der kræver mere sol til halvskygge, afhængig af sort og art. De hvide blomster dufter stærkt og blomstrer fra midten af juni. De mest solkrævende typer danner færre blomster på en skyggefuld plads end på en god solrig plads. Er dette tilfældet, er løsningen at flytte planten til et mere solrigt sted.

Har planterne for meget kvælstof til rådighed, dannes nye grønne skud på bekostning af blomsterknopper. Hvis din jasmin ikke er specielt solkrævende og står god jord, kan dette være årsagen, og så bør du holde igen med næringstofferne og udelade gødning helt. Dette kombineret med tiltagende plantealder skulle kunne bringe planten til blomstring. Tålmodighed er her løsningen.

Et helt andet problem, der ofte er forbundet med udeblivende blomstring, er at visse, typisk billige planter, ikke sælges som sortsægte. Der er så simpelthen ikke angivet, hvilken sort det er, hvilket øger risikoen for at købe plantematriale, der ikke besidder samme sikre blomstringsegenskaber som vel afprøvede sorter. (Dette er f.eks problematisk i blåregn uden sortsangivelse). Det er endvidere en god ide at gå efter betegnelsen DAFO (DAnsk FOrsknning) som en række træer, buske og stauder er forsynet med.

Af Philadelphus er sorten Philadelphus × virginalis ‘Schneesturm’ DAFO-mærket.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor blomstrer min »jasmin« ikke?