Hvornår er et birketræ gammelt og usikkert?

Hvordan kan vi se om et birketræ er ved at være for usikkert at »holde hånden over«?

Vi har fået fortalt, at når der gror mos på det nederste af stammen, er træet usundt. Der er mos i græsset, hvor det står. Vi har i øvrigt opgivet at bekæmpe mosset. det kommer jo igen. Der er ingen svampevækst på træet.

Med venlig hilsen
Mikkel, november 2013

Svar

Det er ikke så let at svare entydigt på dette spørgsmål om aldersbestemmelse af et birketræ, men her er et par rettesnore:

  • Hvis der gror paddehatte ud fra stammen eller direkte på de synlige dele af rødderne, så er træet farligt. Det kan vælte uden yderligere varsel, så i den situation er der al mulig grund til at få det fældet.
  • Hvis der år for år bliver flere og flere udgåede grene – og dermed også et faldende antal friske grene med fuld løvmasse – så er træet inde i en negativ udvikling, og man bør følge det nøje.
  • Belægninger med mos og lav er ikke i sig selv noget sikkert signal om, at træet er ustabilt, men det siger, at træet har en meget langsom tykkelsesvækst. Derfor bør det følges nøje.

I øvrigt er birk pionertræer, som har en kort maksimumalder. Man regner 120 år for at være det ældste, disse træer kan blive.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår er et birketræ gammelt og usikkert?