Kan jeg overvintre et kærlighedstræ?

Jeg har et kærlighedtræ, som jeg har taget ind for vinteren, og jeg har først nu fundet ud af, at det skulle have været beskåret. Efter at det kom ind, er det vokset en del og er begyndt at blomstre, det står et køligt sted. Skal jeg beskære det nu, mens det blomstrer, eller lade det være.

Med venlig hilsen
Anette Heslou, december 2013

Svar

Denne slægt og alle de arter, der tilhører den, kommer fra Sydafrika, der har et klima, der svarer til Middelhavslandenes. Det vil sige: kølige og regnfulde, men frostfrie vintre og varme, tørre somre.

Denne art er stedsegrøn og derfor meget besværlig at overvintre med succes. Under de gunstigste forhold skal den stå i fuld sol og i frostfri kølighed (0–5 grader). Det kan man opnå i en havestue med en smule opvarmning, eller man kunne have ladet den blive ude og i stedet have pakket dens top ind i vintermåtter og givet dens rod beskyttelse i form af et tykt lag blade eller halm, holdt på plads af grangrene.

Hvis den, som beskrevet her, er begyndt at blomstre, bør man straks fjerne alle blomster og blomsterknopper, som repræsenterer et voldsomt dræn af plantens opsparede energi. Al anden beskæring vil yderligere formindske plantens reserver og må derfor vente, indtil planten kan stilles ud igen.

Det må dog forblive endog meget usikkert, om planten kan overleve vinteren, da den regnes for sart selv under engelske forhold!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg overvintre et kærlighedstræ?