Forslag til letløvede træer med smukt efterårsløv?

Da mit store og engang så smukke kastanjetræ mistede livet i år, mangler jeg noget at plante der i stedet.

Det skal være et træ, der får smukt efterårsløv, og gerne en krone, der kan trænge lys igennem (lidt som med et egetræ). Den kommer til at stå 4–5 meter fra huset. Haven er på 1900 kvartratmeter.

Har I nogle gode forslag?

Med venlig hilsen
Dorte Jessen, januar 2014

Svar

Her følger nogle forslag til letløvede træer med flot høstfarve. De er stillet op i rækkefølge efter størrelse, sådan at det mindste kommer først.

  • Japansk løn, Acer palmatum, ‘Osakazuki’ rødt løv
  • Japansk røn, Sorbus commixta, orange løv
  • Fujiyama-prydæble, Malus tschonoskii, orangerødt løv
  • Kamtjatka-birk, Betula ermanii, – guldgult løv
  • Sumpeg Quercus palustris, – rødt løv

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Forslag til letløvede træer med smukt efterårsløv?