Hvor kan vi plante et kastanjetræ på et fællesareal?

Mit barnebarn har plantet en kastanje i en krukke, men sidste år blev planten for stor, og derfor plantede vi den på vores fællesareal, da vi selv kun har en gårdhave.

Problemet er, at vores nabo nu klager over træet, som på nuværende tidspunkt er ca. 80 cm høj. Der er ca. 3–4 meter over til naboens carport, men han er bange for at kastanjens rødder vil gro ind under hans carport og ødelægge drænet. Det er meningen, at jeg vil holde kastanjen nede ved at klippe den, så den ikke bliver større end et par meter. Hvad er jeres råd skal jeg fjerne træet?

Med venlig hilsen
Anna Marie Nørgaard, februar 2014

Svar

Her kaldes planten »kastanje«, men det må sikkert være tale om en hestekastanje, da det er meget vanskeligt at finde spiredygtige nødder af ægte kastanje. Det er dog uden betydning her, hvor det drejer sig om træet som trussel mod et dræn.

På det givne grundlag vil jeg tilråde, at træet bliver fjernet. I en eventuel retssag vil man lægge vægt på, at et fællesareal netop er fælles (og altså ikke kan benyttes efter de enkeltes forgodtbefindende). Desuden er godt naboskab noget meget værdifuldt i betragtning af de mange år, man formentlig skal bo op ad hinanden.

Hvis træet kun har stået ét år på fællesarealet kan det godt omplantes endnu en gang, så måske kunne man finde en løsning ved at høre de nærmestboende, om de kan acceptere træet, hvis det bliver flyttet længere væk, f.eks. 25 m fra skel?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor kan vi plante et kastanjetræ på et fællesareal?