Hvilket træ vil hurtigt skærme for indsyn fra nabohøjhus?

Stammen fra det væltede træ ses nederst i billedet. Foto: Anne Dorthe Lillelund

Vores gamle (formentlig fra 1877 ligesom vores hus) ca. 20 meter høje hængepil væltede i efterårsstormen. Det stod for enden af vores baghave og skærmede effektivt mod indkig fra det højhus, som vi er naboer til.

Vi er nu ude efter et nyt træ, som skærmer effektivt, og som vokser hurtigt. Hvilken træsort skal vi vælge?

Med venlig hilsen
Anne Dorthe Lillelund, februar 2014

Svar

Her må valget absolut være enten pil eller poppel, og da alle popler har tendens til at sætte rodskud, bør man nok vælge en pil som erstatning. Den naturlige krydsning, som blev fundet i Illinois i 1991, og som har fået handelsnavnet »Skyrise«, siges at kunne vokse 1,5–2 m pr. år. Hybriden er hanlig – og sætter altså ikke frø – og den danner ikke rodskud. Hvis den ikke kan skaffes i danske planteskoler, kunne man i stedet vælge stamformen til guld-hængepil, nemlig hvid-pil, Salix alba, eventuelt i sorten ‘Sericea’, som har sølvgrå blade.

Se mere om Skyrise™ Screening Tree

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilket træ vil hurtigt skærme for indsyn fra nabohøjhus?