Skal rhododendron plantes i en speciel spaghnum?

Jeg skal i løbet af foråret anlægge et rhododendronbed og vil høre om man skal bruge almindelig spagnum eller om det skal være den specielle rhododendron-spaghnum. Kan jeg evt. selv blande spagnum med andet materiale og få tilsvarende? Skal man lægge plastik med huller i bunden af surbundsbedet?

Med venlig hilsen
Marianne van der Wehle, marts 2003

Svar

Rhododendron kan udmærket plantes i almindelig spaghnum, hvis der gødes efterfølgende, da spaghnum ikke indeholder nævneværdig meget næring. Den specielle berigede spagnum er tilført de nødvendige næringstoffer og får planterne godt fra start.

Ønsker du ikke at bruge dette og vil gøde/blande naturligt selv, kan du med fordel blande den indkøbte spaghnum med gamle gran- og fyrrenåle i blandingsforholdet 1:1. De frigiver langsomt næringstoffer, men planterne kan komme lidt i underskud, da frigivelsen er afhængig af mikrobiel aktivitet. Der kan derfor opstå behov for ekstra gødningstilførsel alligevel. En god spaghnum til formålet er lys og mellemfin til grov.

Der er ikke nødvendigt at lægge plast i plantehullet. Afhængig af plantens størrelse med tiden (spørg evt. i planteskolen) graves et passende plantehul. Bliver planten på 10 år omkring 1,5 gange 1,5 meter bør hullet være 1 meter i diameter og 40–50 cm dybt. Større buske skal have et større hul, mindre får tilsvarende et der ikke er helt så stort i diameteren.

Husk at gennemvande spaghnumen godt inden plantning og lade plantens rodklump gennemvæde i en spand eller balje.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal rhododendron plantes i en speciel spaghnum?